Kuinka korkealle puolueet asettavat arvomaailmassaan taiteen ja kulttuurin? Entä millaiset valmiudet niillä on tehdä asiantuntevaa taide- ja kulttuuripolitiikkaa?
Mieke Bal esittelee kirjassa Travelling Concepts kuvitteellisen kohtauksen: Filosofi, psykoanalyytikko, kertomusten tutkija, arkkitehti ja taidehistorioitsija keskustelevat ”subjektista”. Keskustelun tuoksinassa kaikki puhuvat kuitenkin eri asioista. Filosofi luennoi individualismin noususta, psykoanalyytikko alitajunnasta, kertomusten tutkija on kiinnostunut kertojaäänestä ja arkkitehdin huomio kiinnittyy ihmisen tilasuhteeseen.
ONKO KRIITIKKO TAITEEN YSTÄVÄ? Voisi ajatella että on. Toisaalta kritiikki on oman aikamme kuva, ja tässä ajassa ystävyys on jotain aivan muuta kuin mitä se on kulttuurissamme aikaisemmin merkinnyt. Ystävyyden muoto ja tapa osoittaa...
Internetin tulosta asti kritiikillä on ollut vaikea suhde sähköiseen mediaan. Kritiikin on pelätty kuihtuvan verkkomedioissa taloudellisista tai sosiaalisista syistä. Ajatellaan, että ihmiset eivät joko maksa kritiikistä tai he tekevät sitä itse – ja lopulta kritiikki katoaa...
Mitä on kulttuurijournalismi? Entä kritiikin rooli kulttuurijournalismissa? Näitä kysymyksiä tulee miettineeksi, kun lukee Suomen Kulttuurirahaston rahoittaman Kulttuurijournalismin mestarikurssin tuloksena syntynyttä Jotkut taas...
Muovia on kaikkialla. Käyttöesineissä, taideteoksissa, olentojen sisuksissa, maalla ja merellä. Muovin tunkeutuminen maailman eri onkaloihin on tehnyt siitä usein kuvatun materiaalin myös nykytaiteessa. Eikä ihme...
Harri Kalhan toimittama Kummat kuvat. Näkökulmia valokuvan kulttuureihin kirjoittaa kaanonista sivuun astuvaa taidehistoriaa. Teoksessa keskitytään kuvallisen kulttuurin historiallisiin kuriositeetteihin. Mukana olevat artikkelit...