kirjoittaja: Martti-Tapio Kuuskoski

Kritiikin Uutisten uutiskirje 8.2.2022

Kritiikin Uutisten talvikirjeessä kirjailija Anneli Kannon kokemuksia siitä, kuinka freelancekirjoittajia usein kohdellaan palkkioneuvotteluissa, kriitikko Herman Raivion haaste kirjoittaa vihollisiaan vasten ja teatteritieteen emeritaprofessori Pirkko Kosken henkilökuva, sekä lehden muuta ajankohtaista artikkelitarjontaa.

Sivistystä ja sielutusta – suomalainen aikuisten nukketeatteri ja sen kritiikki

Suomalainen nukketeatteri, erityisesti aikuisille suunnattu nukketeatteritaide nousi ennennäkemättömään kukoistukseen alan koulutuksen myötä, joka vakiintui 1990-luvun jälkipuoliskolla muun muassa Turussa ja Pieksämäellä. Kuinka hyvin kritiikki onnistui pysymään perässä tässä kehityksessä? Kritiikin Uutiset haastatteli kahta nukketeatterialan pitkän linjan ammattilaista, Katriina Andrianovia ja Laura Sillanpäätä Helsingin kirjamessuilla. Keskustelun myötä lanseerattiin aikaamme jopa uusi termi: nukettamisen sijasta tulisikin ehkä puhua nuken sielutuksesta!

Kritiikin Uutisten uutiskirje 13.10.2021

Kritiikin Uutisten syyskirjeessä Satu Taskisen syvälle kirjallisuuden lukemiseen luotaavia esseitä, lehden kolumnistien Erkka Mykkäsen ja Anneli Kannon oivaltavia avauksia, sekä lehden muuta ajankohtaista artikkelitarjontaa.

Ruoka tämän vuoden ANTI-festivaalin teemana – SARVin residenssikriitikoksi festivaaleille on valittu Riikka Ala-Hakula

Suomen arvostelijain liitto SARV on valinnut Kuopiossa tiistaina 27.10.2020 alkavan ANTI-festivaalin residenssikriitikoksi jyväskyläläisen tutkijan, kriitikon ja kirjailijan Riikka Ala-Hakulan. Residenssikriitikko raportoi festivaalin tunnelmista Kritiikin Uutisissa festivaalin jälkeen. Kolmatta kertaa toteutettavan hankkeen ideana on tarjota kriitikoille mahdollisuuksia päivittää ammattitaitoaan taidefestivaalin kontekstissa.

Kaikki Agradosta

Jos kaikki voi mennä jotenkin pieleen, niin syksyn teatterikohussa meni, vähän joka suunnalla. Kukaan Kansallisteatterin Kaikki äidistäni -ohjauksesta syntyneeseen tapahtumavyöryyn osallistuneista ei välttynyt virheiltä. Puhuttiin toinen toistensa ohi ja väärinymmärrykset seurasivat toisiaan, eikä mediassakaan tiedetty mistä oikeastaan puhutaan tai mistä pitäisi puhua. Kritiikin Uutisten Kaikki Agradosta -juttusarja avaa vielä kerran Pedro Almodóvarin Kaikki äidistäni -elokuvan (1999) teatteriohjauksesta alkunsa saanutta kohua.
bursa escort