Kritiikin Kannukset voittanut tanssija ja koreografi Elina Pirinen pitää nykytanssia kameleonttitaiteena. (Tämä artikkeli on ilmestynyt alkujaan Kritiikin Uutiset – Kritikernytt -lehden numerossa 2/2014.)
Otso Kantokorpi laati konsernimedialle erokirjeen, joka käänsi kulttuurijournalismin isoa pyörää. ”Saturaatiopiste lähestyy.” (Kritiikin Uutiset 10 vuotta sitten, 2/2013)
Kritiikin Uutisten kesä -22: Esittävän taiteen haasteita. Yksi viime vuosien kiivaimmista taidekiistoista käytiin nykytanssissa. Teatterinsa 15-vuotisjuhlavuotta viettävä Sanna Kekäläinen oli sen keskushahmo (Kritiikin Uutiset 4/2012).
40 vuoden kuluttua maailman merissä on enemmän muovia kuin kaloja. Ihmisistä tulee pääomalle turhia. Olemme matkalla pimeyteen, ja taide on harvoja soihtujamme.
Kriitikon työssä on monta mahdottomuutta. Ehkä näkyvin niistä on se moraalinen umpikuja, johon ihminen asettuu arvostellessaan toisten hengentuotteita, heidän s...
Jari Halonen näkee länsimainen kulttuurin keikkuvan tuhoutumisen kynnyksellä. Kirjallinen kulttuuri ja esiintyvän taiteen itsekeskeisyys ovat sen oireita.
Suomessa ilmestyy melkein 200 valtion tukemaa kulttuuri- mielipide- ja tiedelehteä, joihin myös Kritiikin Uutiset kuuluu. Pienlehtien journalismin taso on ällis...
Kulttuuri muistuttaa tällä hetkellä lapiolla levitettyä muurahaispesää. Kuhinaa on enemmän kuin kukaan pystyy sietämään, ja yhdyskunnan vanha selkäranka on roma...
Väinämöisenjälkeisen ajan ensimmäinen esiintyvän runouden festivaali W/ord päättyi merkillisissä ympyröissä. Kolmen päivän festari veti joka ilta täyden tuvan C...