Suomen arvostelijain liitto ry, SARV järjesti Kritiikin Uutisten 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Mikä kritiikki! -kirjoituskilpailun lukio- ja ammattikouluikäisille nuorille (syntymävuodet 2000–2002). Kilpailuun osallistuttiin kirjoittamalla suomeksi tai ruotsiksi kritiikki vapaavalintaisesta taideteoksesta. Kritiikkejä tuli yhteensä 75, joista kymmenen ruotsiksi. Ruotsinkielisten kirjoittajien osuus oli siis varsin korkea, yli 13 prosenttia. Kirjoitusten taso oli kaiken kaikkiaan ilahduttavan hyvä. Nuoreen, nousevaan, lahjakkaaseen kirjoittajapolveen voi siis hyvillä mielin tämän perusteella luottaa.

Kilpailutekstien aiheskaala oli huomattavan laaja. Eniten kritiikkejä tuli elokuvasta, kirjallisuudesta, teatterista ja musiikista. Tanssitaide ja kuvataide (näyttelyarviot) olivat myös hyvin edustettuina. Lisäksi kirjoituksissa käsiteltiin YouTube-videoita, sarjakuvia, videotaidetta, oopperaa ja muotia. Kilpailun kärkikamppailuun nousi useita oivallisia, kielellisesti ja pohdinnaltaan kypsiä tekstejä, mutta lopulta tuomariston päätös oli yksimielinen.

Ensimmäisen palkinnon, 1500 euroa, saa Matti Jokela (Espoo, s. 2000) musiikkikritiikistään, joka uskaltaa lähtökohtaisesti kysyä ”Vad är musik?”, ja lähteä sitten rohkeasti arvottamaan hiljaisuutta. Kuivalla huumorilla ryyditetty, mutta samalla vakavassa hengessä kirjoitettu arvostelu En postmodern kritik av musikkritik John Cagen kuuluisasta 4’33” -teoksesta (1952) ilahduttaa moniulotteisuudellaan.

Tuomaristo myöntää kilpailun toisen palkinnon, 800 euroa, Lili Saarikivelle (Helsinki, s. 2001), joka kirjoitti perehtyneen, syvällisiä oivalluksia sisältävän ja kielellisesti kypsän Kuin maailma hengittäisi -arvion Clarice Lispectorin romaanista Água viva (1973).

Kolmas palkinto, 400 euroa, myönnetään Kirmo Komulaiselle (Tampere, s. 2000) arviosta Loputon joki – kritiikki elokuvasta Call Me By Your Name (Luca Guadagnino 2017). Arvostelutekstin rakenne on moitteeton ja käytetty sanavarasto laaja. Kaiken kaikkiaan teksti pysyy hyvin kirjoittajan hallussa.

Kilpailun villein teksti-ilottelu, Siiri Torvisen (Ylöjärvi, s. 2001) kirjoittama metakritiikki Absurdi kritiikki itse itsestään, saa rohkeasta ja omaperäisestä kirjoituksesta myönnettävän Otso Kantokorpi -stipendin, 300 euroa, sekä tuomariston ylimääräisen kunniamaininnan, 100 euroa. Torvisen mukaan ”Kritiikki on kilpailun sääntöjen mukainen vain juuri ja juuri, mutta juuri se tekeekin tekstistä kiinnostavan”.

Mikä kritiikki! -kirjoituskilpailun tarkoituksena oli saada nuoret tarkastelemaan ja analysoimaan taidetta, perustelemaan näkemyksensä, innostumaan kirjoittamisesta sekä pohtimaan kritiikkiä tekstilajina. Osallistumisaika oli 17.11.2018–31.3.2019. Palkitut tekstit julkaistaan Kritiikin Uutisissa keväällä 2019.

Kilpailun tuomaristoon kuuluivat kirjailija Taina Latvala, elokuvakriitikko Kalle Kinnunen sekä Kritiikin Uutisten päätoimittaja Martti-Tapio Kuuskoski. Otso Kantokorpi -stipendin saajan päätti ohjaaja, käsikirjoittaja Pauliina Feodoroff. Kilpailun työryhmään kuuluivat lisäksi SARVin toiminnanjohtaja Riikka Laczak sekä puheenjohtaja, kriitikko Maria Säkö.

* * *

Palkintoperustelut

1. palkinto: 1500 euroa
Matti Jokela: En postmodern kritik av musikkritik (John Cage, 4’33”)

Kirjoituskilpailussa 1. palkinnon saanut Matti Jokela. Kuva: Jouni Viitala

Matti Jokelan (Espoo, s. 2000) kritiikki John Cagen modernin musiikin klassikkoteoksesta 4’33” (1952) on rohkea ja yllättävä. Tekstissä viljelty kuiva huumori ilahduttaa. Se että Jokela analysoi, pätevän kritiikin vaatimukset täyttäen, itse ”sävellystä”, jonka ydin on yksittäisissä esityksissä syntyvässä taustahälyssä, tuo tekstiin luvatun postmodernin kierteen. Näin kritiikki onnistuu nostamaan esiin kysymyksiä taideteoksen reseptiosta, tietyn tyhjyyden vastaanoton psykologiasta, ja inhimillisestä ajasta ja kestosta yleisemminkin.

* * *

2. palkinto: 800 euroa
Lili Saarikivi: Clarice Lispector – kuin maailma hengittäisi (Clarice Lispector, Água viva)

Lili Saarikivi sai kirjoituskilpailussa 2. palkinnon. Kuva: Jouni Viitala

Lili Saarikivi (Helsinki, s. 2001) kuvailee kritiikissään viisaasti ja eläytyen brasilialaiskirjailija Clarice Lispectorin teosta Áqua viva – ajatuksen takana. Virtaavalla kielellä ja kiehtovalla tyylillä Saarikivi analysoi kirjaa, jonka ytimessä on taiteilijan luomisprosessi. Asiantuntevassa arviossa tulee hienosti esiin Áqua vivan tematiikka, mutta kirjoittaja asettaa teoksen myös laajempaan viitekehykseen. Kritiikin luettuaan tekee mieli heti hankkia käsiinsä Lispectorin kirja, mikä on ehdottomasti onnistuneen arvion merkki.

* * *

3. palkinto: 400 euroa
Kirmo Komulainen: Loputon joki – kritiikki elokuvasta Call Me By Your Name

3. palkinnon saanut Kirmo Komulainen. Kuva: Jouni Viitala

Kirmo Komulaisen (Tampere, s. 2000) kritiikki Luca Guadagninon ohjaamasta elokuvasta Call Me By Your Name kertoo teoksesta sen herättämien tunteiden kautta. Havainnot ovat täsmällisiä ja värikkäitä, samoin kieli. Arvioissa usein yliviljeltyjen adjektiivien sijaan teksti luottaa antoisiin ja rohkeisiinkin kielikuviin. Ilahduttavaa on myös tarkkuus, jolla kirjoittaja paljastaa kaksituntisen elokuvan tarinasta vain ymmärtämisen kannalta olennaisen ilman, että enempää jäisi lukiessa kaipaamaan. Tekstistä välittyy ymmärrys elokuvan aistillisesta luonteesta: totuudellisuus syntyy sattumanvaraisissa hetkissä ja muistoissa.

* * *

Otso Kantokorpi -stipendi: 300 euroa ja tuomariston kunniamaininta: 100 euroa
Siiri Torvinen: Absurdi kritiikki itse itsestään (metakritiikki kritiikistä)

Otso Kantokorpi -stipendillä ja tuomariston kunniamaininnalla palkittu Siiri Torvinen. Kuva: Jouni Viitala

Siiri Torvisen (Ylöjärvi, s. 2001) omasta kilpailutekstistään kirjoittama, kirjoittamisen diskursiivista prosessia alati kommentoiva kritiikki on hersyvän hauska, staccato-rytmillä etenevä, taidokkaasti kirjoitettu ”iloanarkistinen hömpötys”, joka uhmaa sääntöjä, mutta on niistä samalla hyvin tietoinen. Itseensä viittaava tekstianalyysi ei jää pelkäksi vitsiksi, vaan se onnistuu samalla kommentoimaan joitakin taidekritiikissä toistuvasti esiintyviä ajatuskuvioita ja kliseitä hauskalla tavalla, jopa esittämään itsensä geneerisenä mallina tyypillisestä taidekritiikistä.

Lisätiedot:
SARVin toiminnanjohtaja Riikka Laczak, 041 506 5594, info(at)sarv.fi
Kritiikin Uutisten päätoimittaja Martti-Tapio Kuuskoski, kritiikinuutiset(at)sarv.fi

Jaa artikkeli:Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Email this to someone
bursa escort